BMW AG-onderzoeken hebben aangetoond dat (vergelijkbaar met de huidige situatie in Zuid-Korea) een storing in de uitlaatgasrecirculatie (EGR) module mogelijk kan leiden tot brand in een bepaald aantal BMW-dieselvoertuigen op de Europese markt. BMW Group heeft besloten om een technische campagne uit te voeren om de EGR-module te controleren en eventuele defecte componenten op de mogelijk getroffen voertuigen te vervangen.
BMW AG-onderzoeken hebben aangetoond dat (vergelijkbaar met de huidige situatie in Zuid-Korea) een storing in de uitlaatgasrecirculatie (EGR) module mogelijk kan leiden tot brand in een bepaald aantal BMW-dieselvoertuigen op de Europese markt.
BMW Group heeft besloten om een technische campagne uit te voeren om de EGR-module te controleren en eventuele defecte componenten op de mogelijk getroffen voertuigen te vervangen. Op de Europese markt heeft deze technische actie betrekking op de EGR-module van BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5, X6 voertuigen met 4-cilinder dieselmotoren (productie van april 2015 t/m september 2016) en 6-cilinder dieselmotor (productie van juli 2012 t/m juni 2015).
Een deel van deze EGR-module is de EGR-koeler. In sommige gevallen kunnen kleine hoeveelheden van het glycol-koelmiddel ontsnappen en zich opbouwen in de EGR-module. In combinatie met koolstof- en oliesedimenten kan deze afzetting brandbaar worden. Dankzij de hoge temperaturen van de uitlaatgassen in dit onderdeel kunnen deze afzettingen ontbranden. In zeldzame gevallen kan dit leiden tot het smelten van het inlaatspruitstuk en in extreme gevallen kan brand ontstaan.
Deze technische campagne is vastgesteld in overeenstemming met de door de EU goedgekeurde richtlijnen voor risicobeoordeling. BMW bereidt zich nu voor en zal de klantinformatie doorgeven aan de dealerorganisatie. In Nederland worden 6764 auto’s teruggeroepen. Klanten met de betreffende voertuigen worden in de komende weken gecontacteerd door hun BMW-servicepartner.