citroen

Vandaag wordt de derde generatie Berlingo onthuld, een vervolg op het succesverhaal van het originele, simpele en functionele model dat altijd is blijven vernieuwen en synoniem werd voor 'praktisch denken'. Design en comfort zijn aangepast aan de tijd en het geestige karakter en de praktische inborst versterkt. Twee eigenschappen waaraan deze icoon, waarvan meer dan 1,7 miljoen exemplaren zijn verkocht, zijn succes te danken heeft. Het is een robuuste, vriendelijk ogende auto geworden met de nieuwe Citroën brand identity.

Zijn kenmerken, modulariteit en royale binnenruimte, zijn nog verder verbeterd (drie eenvoudig wegklapbare, losse achterstoelen, vlakke vloer tot bij de neerklapbare voorste passagiersstoel, 2,70 m laadlengte, 100 l meer bagageruimte). Hij gaat met zijn tijd mee dankzij een nieuw platform, 19 rijhulp- en 4 connectiviteit-systemen, de nieuwste motoren, waaronder de nieuwe BlueHDi 1.5 dieselmotor, de 1.2 PureTech benzinemotor, de EAT8 automaat en uiteraard een comfortabele vering. Hij komt op de markt in een M- en een XL-versie, respectievelijk 4,40 m en 4,75 m lang met keuze uit 5 of 7 zitplaatsen. Hij wordt als wereldprimeur gepresenteerd op de Autosalon van Genève en is te koop vanaf de tweede helft van 2018 [afhankelijk per land]. 

 

01 – Een nieuw hoofdstuk voor een icoon

De nieuwe Berlingo is een fraaie upgrade van de iconische ludospace, die bijna 22 jaar geleden een nieuw segment creëerde. Als grote speler in dit segment is hij zich in de loop der jaren blijven vernieuwen en onderscheidend en toonaangevend gebleven op het gebied van veelzijdigheid en functionaliteit, denk aan de introductie van drie losse achterstoelen, het handige Modutop®-dak en de apart openende achterruit. Geleidelijk aan werd hij comfortabeler en verbeterde de rijkwaliteit. In 2017 rolde zelfs het grootste aantal ooit (meer dan 165.000 auto's) van de in 2008 op de markt gebrachte, tweede generatie Berlingo's (personen-+bedrijfswagenversie) van de band, terwijl 2016 ook al een recordjaar was. De Berlingo was in 2017 de meest verkochte Citroën in bijna 17 landen en is na de C3 nog steeds het best verkochte model van Citroën. In Europa is het de op één na meest verkochte ludospace en staat hij nog steeds in de top 3 van zijn segment als lichte bedrijfswagen. In totaal zijn er sinds de introductie in 1996 al meer dan 3,3 miljoen stuks geproduceerd. Deze derde generatie Berlingo personenversie die vandaag wordt onthuld is dan ook belangrijk voor Citroën, maar ook binnen zijn segment.