Kijk hier naar de persconferentie over de toekomst Opel

Gepubliceerd op 09-11-2017

Toekomst Opel

 

Na de aankondiging van de PACE! het bedrijfsplan door CEO, Michael Lohscheller gepresenteerd, kijken we naar wat dit betekent voor de huidige en toekomstige modellen van Opel.

Bovenaan de lijst met niet-winstgevende modellen staat de Cascada. In geen geval een slechte auto, de vraag met deze grote cabrio is wat de productplanners in hemelsnaam aan het denken waren door de ontwikkeling ervan aan te bevelen. Vergeet niet dat deze auto werd ontwikkeld toen GM begon te herstellen van het faillissement en contanten krap waren. Een vervanging voor de toen nog oude Antara zou een veel beter idee zijn geweest, en het is onpeilbaar waarom een ​​opvolger voor deze SUV geen prioriteit was. Opel en Vauxhall zagen immers de mogelijkheid in B-SUV's met de Mokka ver voor te zijn op de rivalen. VW is nog bezig met de ontwikkeling van het T-Cross, en dit zal pas in 2018 op de markt komen, ongeveer zes jaar na de introductie van de kleine Opel / Vauxhall.

De Cascada is gebouwd in Polen en PSA heeft nu GM als klant, omdat de auto met Buick-badges naar Noord-Amerika wordt geëxporteerd. 

Na het einde van de VXR8 sedan en de pick-up van Maloo heeft Vauxhall geen modellen meer die geen Opel-insignes dragen, maar het bliksemmerk heeft een aantal auto's die nog nooit Vauxhalls zijn geweest. Zullen deze overleven? De Combo Tour is een versie van People's carrier van de oude Combo-bus, die wordt geleverd door FCA's Turkse JV met Koc. Een opvolger in ontwikkeling bij PSA en komt in 2018 uit.

De volgende generatie Combo maakt deel uit van een project dat ook wijzigingen zal brengen voor de Citroën Berlingo / Berlingo Multispace en Peugeot Partner die volgend jaar in de verkoop gaan. Alles wordt in Vigo geproduceerd op basis van een PSA-architectuur.

Een ander model dat geen Vauxhall-equivalent heeft, is de Ampera-e. Er stond geen specifieke vermelding in de PACE! aankondiging maar het lijkt onwaarschijnlijk dat het zal overleven. Deze problemen zijn, dat er geen sprake is van een rechtsgestuurde aandrijving. PSA lijkt er ook bijzonder op gebrand om zoveel mogelijk GM-technologie zo snel mogelijk af te bouwen, dus een geïmporteerde Chevy Bolt met een paar wijzigingen in het uiterlijk past gewoon niet. De laatste spijker in de kist van de Ampera-e is de aankondiging dat er in 2019 een Corsa EV zal zijn. 

De oude Astra is nog steeds verkrijgbaar als een Opel op LHD (Europees continent) en RHD (Ierland), maar er is nooit een Vauxhall-versie. Het is bijna aan het einde van zijn levenscyclus, dus de productie zal waarschijnlijk tot halverwege 2018 zijn. Hetzelfde lot wacht op de Opel GTC en Vauxhall GTC, de hernoemde driedeursversies van de oude vorm Astra. Groupe PSA zal ongetwijfeld ook stilletjes de OPC- en VXR-submerken uitschakelen. GSi is al nieuw leven ingeblazen voor de snelste Insignia van beide merken, dus verwacht dat het label ook terugkeert naar de Corsa- en Astra-reeksen en mogelijk ook naar de Adam-line-up.

De Zafira is ook in uitfasemodus, die sinds eind 2011 in productie is. Het zal waarschijnlijk tot 2019 duren maar in plaats daarvan in 2018 worden onderbroken. Het opvolger-model is de Grandland X (zie hieronder):